nuffnang

Wednesday, March 2, 2016

Backpackers trip overland (Thailand & Laos) episod 12- FInale

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Tiba masa untuk berangkat pulang dari Bangkok ke Hatyai. Tiket tren pada jam 1:00 tgh hari. Hari ni mmg nak cek out dan balik je. Seperti biasa lepas subuh turun breakfast dulu, roti bakar dengan telur goreng dan secawan kopi. Beg pun dah siap packing sebelum turun. Menghitung masa je nak cek out. Lepas makan lepak bilik baring2 sebelum kene cek out pada jam 11:00 pagi. Menjelang jam 10:30 pagi dah habis boring duk bilik, cek out la...tebus balik 200 bhat sebagai deposit kunci dan tuala. Cek out je terus cari kedai makan yang sering digembar-gembur dalam group BBM berhampiran dengan stesen Hua Lamphong. Owner pun pandai cakap melayu, makanan pun murah dalam 40 bhat je nasi dan 2 lauk. Selesai makan terus menuju ke stesen untuk membuang masa di sana sebelum tren bertolak.

Rasa macam lama je masa berjalan hendak tunggu jam 1:00 tengah hari. Shima pun kebetulan mesej dan dia pun ke stesen lepak sekejap. Tiket dia jam 2:45 kot. Pastu dia ke MBK untuk mengisi masa lapang. Tepat jam 12:30 pergi ke terminal, cari gerabak dan seating pastu lepak je. Sebab masih siang, katil pun lambat la hendak diturunkan. Tepat jam 1:00 tgh hari tren pun bergerak. Tiada apa yang menarik sebab dah lalu kan, cuma kepala nak tido je. Tapi kali ni amik 2nd kelas tingkap, so layan la angin luar. Dalam pukul 4:00 tu tetiba perut lapar, ada makcik jual pad thai muslim yang buat, rembat 2 bungkus, dan buah sepotong (total 60 bhat). Kalo x tido memang lapar je lah.
student pancaragam nak kemana pun x tau...
gypsy village kot...malam meriah...baru jumpa..


Dah kenyang perut, konduktor mula pasang katil sebab luar dah gelap. So lepas tu aktiviti tido je la sementara tiba di Hatyai.Tren dijangka tiba di Hatyai pada jam 8:30 pagi. So tido dengan tingkap terbuka, angin masuk memang best, lagi best dari yang aircond. 
pemandangan pada waktu pagi dari tingkap


Menjelang pagi duk lepak mengelamun je dekat katil sambil enjoy pemandangan di pagi hari. Tepat jam 8:30 pagi tern pun tiba di Hatyai. Dengan tangkas dan pantas turun dan terus menuju ke tempat mula2 tiba ketika memulakan ekspedisi ini dengan tujuan untuk mencari tiket ke Kepong. Naik Alisan Golden Coach memang lalu Kepong senang. Sampai je office travel agent tersebut, ada tiket jam 9:00 pagi, tanpa pikir panjang terus booking. Transit paling sekejap adalah di Hatyai selama 30 minit je. Ikutkan hati dalam perancangan awal mmg ada bermalam di Hatyai tetapi duit tinggal 1200 bhat, dan Hatyai pula dekat dengan Malaysia, untuk next trip mmg akan lalu sini juga. So kita simpan je Hatyai untuk trip akan datang.
direct ke Kepong ada..tu yang rembat aje bas ni


 Dapat tiket je, tinggalkan beg di office tersebut dan cari makan dulu. Ade kedai makan muslim berhampiran dengan office travel agent tersebut, di Hatyai jangan risau, dah macam Malaysia dah, banyak kedai halal dan orang boleh sembang bahasa melayu. Amik nasik goreng Seafood dan teh o ais, harga 80 bhat. Lepas makan terus ke office tadi dan bersedia untuk menaiki bas.Bas sampai, dan terus bergerak ke Imigresen untuk memasuki sempadan. Nak balik senang, orang x ramai proses nye sekejap je. tepat jam 11:00 waktu malaysia selamat menyeberangi sempadan Mal;aysia dan secara rasminya berakhirlah trip solo saya yang pertama. Bila ada yang pertama akan ada yang kedua.

Tepat jam 7:30 petang selamat sampai di Kepong.

Perjalanan selama 2 minggu ke 2 buah negara telah berjaya!!! 
tempat persinggahan selama 2 minggu


Next trip dalam perancangan lagi...

Belanja Hangus

Lunch   : 40 bhat
makanan atas tren : 60 bhat
tiket bas : 550 bhat
sarapan : 80 bhat.

p/s : nak travel secara percuma ??? klik sini

perlukan full itenari dan perbelanjaan sepanjang pengembaraan ini boleh tinggalkan email anda di ruangan komen.

No comments: