nuffnang

Tuesday, July 10, 2018

acah2 backpackers trip indochina 2016 - 9th stop Battambang

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada followers #siripenaklukan...

Masih belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Batin kepada semua!!!

Lepas Phnom Penh, aku terus bergerak menuju ke Battambang. Battambang satu bandar yang terletak di utara Phnom Penh yang memakan masa selama 4 jam dengan menaiki bas. Nak tau apa yang menarik di Battambang ni kene la baca sampai habis.

Sesudah subuh aku cek out dari hostel dan keluar menuju ke Bust Stand Surya Phnom Penh transport yang terletak dekat dengan Central Market untuk mengambil bas pertama menuju ke Battambang. Keluar dari hostel keadaan masih lagi gelap dan kelihatan beberapa pemandu tuk-tuk stand by di hadapan hostel menanti pelanggan. Begitu sekali komited para pemandu tuk tuk mencari rezeki di bumi Phnom Penh ini. Aku ingat nak berjalan kaki sahaja tapi hujan renyai-renyai ketika itu dikhuatiri dalam perjalanan turun lebat habis kuyup nanti...seorang pemandu tuk terus offer perkhidmatan beliau dengan harga 3 usd. Bagi aku gaka mahal sebab jarak perjalanan lebih kuran 1.5 km sahaja. aku cuba nego skit....minta 2 usd...pemandu tersebut tidak bersetuju, lantas aku pun menolak dan ingin terus jalan kaki saja. Sebelum aku memulakan langkah dia terus bersetuju dengan harga 2 usd...aku pun setuju terus naik dan menuju ke bas stand.

Tiba di bas stand, kaunter tiket masih belum dibuka, mengikut jadual yang dipamerkan bas pertama akan bertolak jam 7 pagi. Ada lagi setengah jam sebelum bas bertolak. kelihatan banyak locals sudah memulakan aktiviti harianmereka seperti membuka kedai, jualan makanan di bas stand dan pemandu tuk-tuk mula berkeliaran mencari penumpang. Tidak lama kemudian, kaunter tiket di buka dan aku terus menuju ke kaunter untuk membeli tiket ke battambang. Tiket berharga 6.25 usd sahaja. Aku naik bas Surya Phnom Penh transport ni sebab aku dah maklum dekat hotel yang aku book di Battambang dan mereka akan sediakan pick up dimana bas ini akan berhenti. Tepat jam 7 pagi bas pun mula la gerak....mata ngantuk so kite lelap la dulu...nak main tenet, sim kad x beli...kita bantai tido je la..x pun layan je merenung ke luar jendela je...

Tersedar je dari lelap tgk maps.me..dah x jauh dah....lame jugak aku tido ni dekat 3 jam jugak...hahahaha...makan biskut sat sambil stand by je nak turun nanti..pastikan xde ape2 yang tinggal...Sampai je dekat bus stand..bas berhenti...pemandu tuk-tuk yang menunggu semua menuju ke pintu bas untuk mencari pelanggan...x sempat nak turun lagi depa dah berpusu-pusu menunjukkan pakej2 yang mereka tawarkan..nak amik beg kat bawah pun susah...hahahaha..pas dah amik beg sume..terus cari kaunter tiket untuk beli tiket Siam Reap untuk esok sebab cuma 1 malam je dekat sini, lepas tu lepak tepi sambil cari pemandu tuk tuk yang pegang kad tulis nama aku...x lama pun tunggu nampak dah pemandu tersebut dan terus menuju ke beliau..lepas kenalkan diri..beliau terus bawa aku ke First Hotel untuk cek in dulu...pickup ni free tau..dah include bayar dekat hotel.
Kereta di modified jd tuktuk..ni lah mr blue..
Sampai je hotel nak cek in..tetiba ada masalah..aku request bilik single tapi dah penuh...depa tawarkan untuk upgrade bilik double tapi x de penambahan duit...kalo free xpe..x de hal punye...dapat je kunci nak tanya dgn mr Blue (nama pemandu tuk-tuk) sebab nak pegi ke bamboo train je....tempat lain x mo...dia tawarkan 5 usd..aku pun setuju dan suruh dia tunggu dalam setengah jam..aku nak cek in ape bagai dulu...naik atas..bilik pun ok...katil dua...solat terus..dan rehat sekejap...dan turun untuk pergi ke bamboo tren. Sampai je kat bawah jumpa mr blue...dia cadangkan aku naik dengan kawan dia....sbb kawan dia bawak 2 orang minah salleh....dia kata bayaran sama 5 usd tapi pergi 2 tempat iaitu bamboo tren dengan bat cave...aku pun setuju je la..offer yang bagus...aku bayar dekat mr blue 5 usd terus naik dengan kawan dia. ade la geng naik bamboo tren nanti huhuhuhu. beramahh mesra dengan 2 minah salleh yang berasal dari Ireland dan terus naik tuk tuk. sembang pun point yang sama je bila jumpa traveler lain hahahahaha...x de point lain.. cuma arah kami berbeza sbb depa esok gerak ke phnom penh aku gerak ke siem reap.
upgrade jd double room..yg penting free!!!
Tuk-tuk terus bergerak menuju ke stesen bamboo tren. On the way ke sana dapat la tgk keadaan pekan Battambang ni....pekan yang x berapa sesak sebab x ramai pelancong pada ketika ini. Sampai satu round about nampak la satu patung hitam menandakan mercu utama pekan battambang ini. lebih kurang sentengah jam..sampai la dekat stesen bamboo tren. Mr Soben drop kiteorang dekat sini nanti dia akan jemput kiteorang masa diperuntukkan dekat sini lebih kurang sejam je...one way 20 minit.... kelihatan banyak tren yang setia menunggu pelanggan. Bayaran untuk naik bamboo tren ni sebanyak 5 usd/pax. sampai turn kiteorg...tren di pasang...kami naik duduk bersila..shoot sekeping gambo dan bergerak...
patung besar landmark pekan battambanng.
Duduk atas buluh mcm pangkin la lebih kurang dan beragerak dengan kelajuan 40 km/h dan dikemudi oleh seorang jurumudi memang rase cuak la jugak...rase agak laju dan angin dia pun syiok je rase....pemandangan seprti biasa sawah dan kawasan belukar......tapi apabila bertembung dengan tren yang berlainan arah..salah satu kene mengalah dengan cara turun kan penumpang, angkat keretapi keluar dari landasan...bg laluan kepada keretapi yang lagi satu...dan pasang balik sebelum meneruskan perjalanan. Konsep yang kene mengalah...penumpang yang sikit kene mengalah kpd penumpang yang ramai..... dalam perjalanan ni 3-4 kali juga la kene stop tapi kami mmg x perna kene mengalah..untung...uhuhuhu.
bamboo tren yang sudah tersedia...

shoot sekeping dulu bersama kawan baru dari Ireland
tren bertembung........kene alih tren

proses alihkan tren untuk laluan
Sampai je hujung landasan, kami turun dan terdapat kedai yang menjual cenderahati bamboo tren ni. Diingatkan kalo nak beli cenderahati kene beli kat sini..sebab memang kat sini je ade jual...tempat lain xde....harga pandai2la korang nego...aku x beli sebab ingat ade night market kat pekan..rupanya xde...so mmg xde cenderahati la dari Battambang. Budak2 kecik kat sini mmg fasih berbahasa inggeris...jgn pandang depa sebelah mate oi..uhuhuhu.
kedai-kedai cenderahati

di hujung laluan bamboo tren
balik....lagi 20 minit menempuh jalan pulang ke tempat permulaan. tapi mmg layan la naik ni..walaupun ade sedikit cuak hahahaha...Sampai je tempat permulaan kami duk tunggu mr soben untuk ke satu lg tempat iaitu bukit sampou...dengan bat cave..kedua-dua tempat ni mmg satu tempat je....agak lama jugak la menungu mr soben ni....dalam ati risau kene tinggal je sebab dah bayar kan mase naik tadi....sambil tunggu sambil tengok la locals riadah petang2 dekat kawasan stesen...setengah jam jugak baru mr soben sampai dan terus bergerak ke tempat seterusnya.
sambil menunggu mr soben..layan locals beriadah
Jauh jugak nak ke bukit sampou ni dari stesen bamboo tren. Setengah jam jugak baru sampai. Nak kene hiking naik atas. Sampai je terus ke kaunter untuk pendaftaran dan bayar 1 usd sahaja untuk naik. Staf tersebut cakap ade service naik motor dan kereta untuk naik ke atas. Tapi minah salleh tu nak jalan kaki..kalo aku naik kereta sorang mmg rugi....naik motor kene bayar 2 usd. aku pun amik la keputusan jalan kaki..staf tu pun terperanjat...aku pun cakap..don't worry..i can...ahahahh nak jimat punya pasal sanggup jalan kaki. Awek minah salleh pun menapak x kan la aku nak naik motor hahahahaha..
mencungap jugak wei......
Tapi memang mencungapla kan duk hiking......hahahaha folo je depa tadi sbb nanti balik naik tuk yg sama jugak...kene la maintain kan speed mendaki walaupun mengah wei..hahahaha...mau dalam setengah jam jugak la jalan mendaki je...sehingga sampai satu spot di mana terdapat replika patung2 yang mengambarkan suasana di killing fields. Masuk gua la ape la...pastu sampai la ke satu temple dekat atas ni...layan la view kat atas ni kejap sambil melepaskan lelah setelah berjalan mendaki bukit... agak lama jugak lepak sini sebab penatkan lagipun angin sepoi2 kat atas ni mmg syiokkkk hahahaha...
demografi killing fields....

view dari atas....

ade temple kat ats ni..
dah hilang penat dan peluh pun dah kering, mulakan kan untuk turun...turun kita ikut jalan lain ikut tangga sampai kebawah....sebelum gelap baik turun sebab satgi tgk kelawar terbang keluar dari gua. Time ni lutut kene kuat ler,,hahahaha...sampai je bawah tgk byk tuk2 dah parking bersama pelancong masing2 untuk tgk kelawar tu keluar....aku pun cari mr soben lepak la dgn dia...sembang2 kosong......sambil sharing infomation dan lain2 sementara menunggu kelawar keluar. menjelang senja keluarlah beribu-ribu kelawar dari gua sambil disaksikan ramai locals dan pelancong disini....mau setgh jam jugak kelawar ni x habis2...betapa banyak nye...hari dah gelap....terus naik tuk2 balik ke hostel....tanya mr soben ade x night market kat sini...rupanya xde..so terus balik bilik...minah salleh tu duk hotel sebelah...
tangga nak turun..pegi jalan lain..balik jalan lain

sume pakat nak tengok kelawar keluar

beribu-ribu kelawar keluar dari gua...
Sampai je hostel....terus naik atas mandi apa bagai.....dah lepas mandi nak makan xde cerek elektrik...pegi reception minta pinjam....dua bungkus megi juga la telan sebab xde makan berat hari ni.... x sempat nak survey sini ade x makanan halal...dengar2 sekarang (2018) dah ade dah kedai makanan halal. lepas makan....packing baju....pulangkan cerek dan tido...esok...pagi bergerak ke Siem Reap.

calooooo....

p/s : ingin travel secara percuma?? klik sini untuk maklumat lanjut.