nuffnang

Tuesday, September 11, 2018

acah2 backpackers trip 2016-10th stop -Siem Reap Day 1

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua follower dan pembaca #siripenaklukan. Harap dapat tinggalkan jejak di bahagian komen bagi meriahkan lagi hahahahaha.

Ok aku meneruskan perjalanan menuju ke Siem Reap dari Battambang. Bas dijadualkan akan bergerak jam 10 pagi dan akan ada pick up dari hotel menuju ke tempat bas. Pas cek out ape sume duk la tunggu pick up datang. x lama pun tunggu pick up tu sampai dan terus bergerak menuju ke tempat bas. Dalam kereta tu ada la beberapa orang lain yang x tau mana arah tuju mereka. X lama pastu sampai la tempat bas tu yang merupakan kedai makan tapi xde makanan halal kat kedai tu...kebetulan jumpa minah salleh dua org tu semalam pun duk tunggu bas...sembang2 kejap..pastu bas pun sampai.

Sampai je bas penumpang nak ke Siem Reap naik dan pekerja dan pemandu bas pun loading la barang dlm bas. Ingatkan depa loading dekat bawah je...rupanya sampai ke atas depa loading. Antara barang yg depa loading, beras dan barang masak untuk dibawa ke Siem Reap kot. Bas pun x penuh amik la seat sorang satu...Dah habis loading bas pun bergerak menuju ke Siem Reap. Dari Battambang ke Siem Reap mengambil masa lebih kurang 4 jam sahaja. Duk tido sambil dengar lagu la dalam bas. Dah lama sgt tido layan la view tepi tingkap..mostly view dia same je..kampung2 dan tanah lapang.
suspek dalam ni beras
Lebih kurang 4 jam bas pun tiba di Siem Reap dan kondoktor minta semua yg turun. Tetiba ade sorang mat salleh ni cakap “this isn’t last stop at Siem Reap” Dia x nak turun so adelah 4-5 org pun ikut x nak turun sbb ade lg 1.5 km ke bandar. Pemandu berkeras juga menyuruh kami turun..kami pun turun la...rupa-rupanya kat situ dah siap menunggu tuk tuk driver. Pemandu bas ni nak bg bisnes la dekat pemandu tuk tuk ni. Saja la g tanya brape harga...aku igt nak join ada 2 org minah salleh so dapat la bhg 3 tambang nye...rupany2 depa cas per head..sorang 3 usd...aku dia cas lebih sebab besar...(demmm u) dia cas aku 5 usd...dengar je tu..aku pun angkat kaki dan berjalan la....seb baik cuaca x panas sgt sedap2 la nak jalan.. Pastu x habis2 driver tuk2 tadi offer aku naik...aku pekakkan telinga..dan terus menuju ke hostel aku..
meneruskan dengan berjalan kaki....hostel betul2 dekat trafik light tu
dlm setgh jam sampai la Adan World Hostel..tempah melalui agoda yang berharga rm 37 untuk 2 malam include breakfast. Masa cek in request la nak sewa basikal utk ke Angkor Wat..byk org amik basikal tua dlm 2 usd sehari...tp utk aku amik la mountain bike brand GIANT sesuai dengan fizikal aku...so sewa basika tu aku ckp mula esok pagi. Dah setel cek in lepak dekat dorm dulu...cantik la juga dpt bawah kipas...round bilik air tgk2 dia x pakai pintu..pakai tirai je...sementara xde org baik mandi dulu...hahaha

Pas mandi lepak dekat reception sambil layan kopi..sini kopi free flow tau....pas dah layan cari la masjid....adala dalam 600 meter dari hostel...jalan kaki dgn pakcik india yg jumpa dekat hostel...sampai satu simpang kitaorg berpecah...aku terus jalan menuju ke masjid....sampai masjid setelkan urusan ape2 yg patut...pastu melantak la apa lagi...sementara nak tunggu maghrib...area masjid byk kedai halal...aku terbaca kedai ni yang termurah(rujuk blog)..aku pun order la signature dish local iaitu Lembu naik bukit..harga 6 usd...air sirap free... nak tau ape dia lembu naik bukit...tengok gambo di bawah...dia masak depan2 tu...yg masak plak awek..kita tgk je sambil menahan lapar... x lama pun masak dia..dlm 10-15 minit je...apa lagi...kasi makan la....sebabkan harga 6 usd (RM 24 rate ketika itu) mmg licin habis wooo huhuhuhu....

masjid di Siem Reap

ikut rujukan ni la yang paling murah

bahan2 lembu naik bukit

proses memasak sedang berjalan

siapdah....mcm goreng kangkung dengan daging
setel je makan ape sume...masuk maghrib terus melangkah ke masjid td....selesaikan terus pastu balik boleh terus tido je...hahahaha selesai solat ape bagai..tetiba aku ditegur oleh imam td...mcm tau2 je aku org malaysia...aku pelik dia boleh ckp melayu dgn lancar...rupanya dulu dia pernah belajar dekat penang selama 3 tahun... sembang serba ringkas pastu dia offer nak hantar balik hostel...aku menolak sebab nak ke pub street..tapi aku ckp la nak pegi pasar malam....nmpk la baik skit hahaha

Menapak la aku menuju ke pub street...dan night market...mmg meriah ramai giler org...betulla org cakap dekat siem reap siang sunyi je...malam meriah sbb siang org g angkor wat... Night market banyak menjual cenderahati...sempat le rembat beg kapas berharga 3 usd...beli dekat kedai yg muslim jual agak murah la berbanding yang lain... dah habis pusing night market...terus sambung dekat pub street..tgk ape ada...ada jugak orang jual2,backpackers nyanyi minta dana utk sambung jalan, ada kedai happy pizza..(nak tau kenapa nama dia happy pizza kene try la dulu) hahahaha layan jus buah mangga 1usd je..tapi mmg padu... dah habis pusing2 aku pun gerak pulang ke hostel la...esok mau kayuh ke angkor wat...ape barang sewa tuktuk...kayuh la baru thrill hahahaha...
mango smootie jadi pilihan

ais krim goreng

welcome to Pub Street
salah satu pintu masuk pasar malam

art center night market

ni lah kedai yg tokey nye muslim...

p/s :nak travel secara percuma boleh klik sini untuk maklumat lanjut.